Επερώτηση του Περιφερειακού Σύμβουλου Δημήτρη Κατσούλη στην συνεδρίαση της 22 Νοεμβρίου 2024
Το Διάταγμα της 28.8.2024 / ΦΕΚ Δ’ 576/10.9.2024 για την Περιοχή Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών (Π.Ο.Α.Υ.) Βορείου και Νοτίου Ευβοϊκού και η συμμετοχή της Περιφέρειας και της Αναπτυξιακής Εύβοιας στην «ΕΥΒ.ΕΤ.ΑΝ.Υ. Α.Ε.» ως μετόχων στον φορέα διαχείρισης της ανωτέρω ΠΟΑΥ.
Οι
υδατοκαλλιέργειες είναι ένας σημαντικός τομέας της οικονομίας ο οποίος πρέπει
να συνυπάρχει σε αρμονία με άλλες παραγωγικές δραστηριότητες και με απόλυτο
σεβασμό στην προστασία του φυσικού και ιδιαίτερα του θαλάσσιου και υποθαλάσσιου
περιβάλλοντος.
Ο
σχεδιασμός και η εκπόνηση των Ειδικών Χωροταξικών Σχεδίων, μεταξύ των οποίων
και του Εθνικού Χωροταξικού Σχεδίου για τις Υδατοκαλλιέργειες είναι αναγκαίο να
προκύπτουν μετά από ευρεία, ανοικτή και γόνιμη διαβούλευση με τις αρχές της
Αυτοδιοίκησης, τους τοπικούς παραγωγικούς φορείς, τις περιβαλλοντικές
οργανώσεις και τους πολίτες. Η Περιφέρεια πρέπει να έχει βαρύνοντα λόγο στην
τελική διαμόρφωση των Σχεδίων.
Όλα
αυτά δεν συμβαίνουν στην ελληνική πολιτική πραγματικότητα και στην εγχώρια
έννομη τάξη. Αποφασίζουν ουσιαστικά οι ανά τομέα επενδυτές ικανοποιώντας
πρωτίστως τα δικά τους οικονομικά συμφέροντα, αγνοώντας και σε αντίθεση με τις
θέσεις και τις προτάσεις των τοπικών κοινωνιών που θα υποστούν τις αρνητικές
συνέπειες. Η Κυβέρνηση, ως Υπουργεία και ως Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, συνηγορεί
υπέρ των συμφερόντων των οικονομικών παραγόντων και θεσμοθετεί, αγνοώντας τις
τοπικές κοινωνίες και πετώντας στο καλάθι των άχρηστων τις έτσι και αλλιώς
απλές γνωμοδοτήσεις των δημοτικών και περιφερειακών αρχών.
Αυτά
και όχι μόνο συνέβησαν και με την πολύχρονη κυοφορία και εντέλει θεσμοθέτηση
της Περιοχής Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών (Π.Ο.Α.Υ.) Βορείου και
Νοτίου Ευβοϊκού. Από το 2011 έως σήμερα ήταν σε εξέλιξη η εκπόνησή του σχετικού
Διατάγματος ενώ από το 2021 το Συμβούλιο
Επικρατείας γνωμοδότησε αρνητικά στο αρχικό σχέδιο του Διατάγματος. Εν συνεχεία
όμως άναψε το πράσινο φως (2022, 2024). Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας είχε
γνωμοδοτήσει θετικά από το 2011-2012 και έκτοτε αυτή η γνωμοδότηση αρκούσε για
να προχωρήσει η θεσμοθέτηση παρότι το 2017 εντάχθηκε και η περιοχή του Νότιου
Ευβοϊκού στο δίκτυο προστατευόμενων περιοχών NATURA
2000 με κωδικό GR242016
και συνεπώς μεταβλήθηκαν τα περιβαλλοντικά δεδομένα.
Η
σιωπή έκτοτε της Περιφέρειας από μία άποψη είναι εύλογη αφού από το 2009
μετέχει, αρχικά ως Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ευβοίας και ως Αναπτυξιακή Εύβοιας
στην «Ευβοϊκή Ανώνυμη Εταιρεία Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών» με δ.τ.
«ΕΥΒ.ΕΤ.ΑΝ.Υ. Α.Ε.» μαζί με 23 επιχειρήσεις υδατοκαλλιεργητών που επένδυαν στην
περιοχή και το Εμπορικό Βιομηχανικό Εμπορικό
Επιμελητήριο Εύβοιας, την Ένωση
Αγροτικών Συνεταιρισμών Εύβοιας και τον Σύνδεσμο Ελληνικών Θαλάσσιων
Καλλιεργητών. Σήμερα στην Εταιρία μετέχει η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και η
Αναπτυξιακή Εύβοιας, προσφάτως (από 23.9.2024) μάλιστα η Περιφέρεια
εκπροσωπείται στο Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρίας με τον Αντιπεριφερειάρχη
Περιβάλλοντος κ. Ευάγγελο Κούκουζα, ο δε διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρίας είναι
ο Διευθυντής της Αναπτυξιακής Εύβοιας και η έδρα της Εταιρίας είναι στην Χαϊνά
93 Χαλκίδα, δηλαδή στην έδρα της Περιφέρειας.
Τα
παραπάνω δεν θα ήταν a priori αρνητικά εάν η συμμετοχή της
Περιφέρειας λειτουργούσε ως εγγύηση για την προστασία της φέρουσας ικανότητας
των περιοχών εγκατάστασης των 15 Ζωνών Παραγωγής που ορίζει το Διάταγμα, εάν
είχε εγκαίρως διαβουλευθεί με τους επιχώριους Δήμους, εάν είχε εξασφαλίσει την
προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος εκπονώντας με δική της πρωτοβουλία πλήρη
περιβαλλοντική μελέτη έτσι ώστε να απομακρύνονται οι Ζώνες από τα λιβάδια
Ποσειδωνίας (Posidonia oceanica), και τις περιοχές NATURA 2000. Τίποτε από αυτά δεν έγινε.
Αντίθετα απόλυτη σιωπή και η πάγια πλέον τακτική του Ποντίου Πιλάτου.
Μετά
ή και πριν την έκδοση Διατάγματος της 28.8.2024 με το ΦΕΚ Δ’ 576/10.9.2024 «Χαρακτηρισμός
και οριοθέτηση Περιοχής Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών σε θαλάσσιες
περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων Ευβοίας και Βοιωτίας, της Περιφέρειας
Στερεάς Ελλάδας, καθώς και περιβαλλοντική έγκριση του σχεδίου αυτού» οι
επιχώριοι Δήμοι Μαντουδίου, Αγίας Άννας Λίμνης (Απ. Δ.Σ. 144/2024- ΑΔΑ και 220/2024 : ΑΔΑ: 62Ω3ΩΛ5-Λ4Ν),
Κύμης Αλιβερίου ( Απ. ΔΣ 91/2024- ΑΔΑ 6ΧΣΝΩΛΡ-2ΒΖ, Δ.Ε. 309/2024-
ΑΔΑ:97Κ8ΩΛΡ-ΙΨΓ) αλλά και Ερέτριας (Απ.125/2024- ΑΔΑ:9Τ37ΩΡ9-9ΦΔ και 303/2024-ΑΔΑ:62ΚΓΩΠ9-ΓΕΠ)
(ενώ την πρόθεση να συμμετάσχει στον δικαστικό αγώνα έχει ανακοινώσει ο
Δήμαρχος Διρφύων Μεσσαπίων) έχουν εκδώσει ψηφίσματα διαμαρτυρίας και έχουν
κινητοποιηθεί για την άσκηση αίτησης ακύρωσης του Διατάγματος της 28.8.2024 με
το ΦΕΚ Δ’ 576/10.9.2024 ενώπιον του Συμβουλίου Επικρατείας και συνεπώς κατά του
Φορέα Διαχείρισης της ΠΟΑΥ δηλαδή της Ευβοϊκής Ανώνυμης Εταιρίας Ανάπτυξης
Υδατοκαλλιεργειών στην οποία μέτοχος αλλά και κρίσιμος διοικητικός παράγοντας
είναι η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και η Αναπτυξιακή Εύβοιας (βλ. και
Απόφαση με αρ. πρωτ. 57694/29.10.2024 – ΑΔΑ: ΨΙ0ΞΟΡΙ0-9ΤΤ του Γραμματέα
Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας Στερεάς Ελλάδας). Ο Δήμος Κύμης
Αλιβερίου έχει αναθέσει την εκπόνηση μελέτης για τον έλεγχο της ύπαρξης
λιβαδιών Ποσειδωνίας στις περιοχές των οκτώ (8) Ζωνών που ορίζονται και εν
πολλοίς έχουν προ ετών εγκατασταθεί στην περιοχή του.
Ο
Δήμος Κύμης Αλιβερίου είχε αντιδράσει και το 2019 ενώπιον του Κεντρικού
Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ) για τις
Ζώνες που χωροθετούνται στην περιοχή της Δ.Ε. Δυστίων ( με αρ. 11,12, 13)
προβάλλοντας ως επιχείρημα ότι το τότε εκπονούμενο και μάλιστα στο Β΄ στάδιο
ΣΧΟΟΑΠ του Δήμου Δυστίων είχε άλλες αναπτυξιακές προτεραιότητες για τις
περιοχές αυτές. Το ΚΕΣΥΠΟΘΑ αποφάνθηκε ότι εφόσον δεν έχει θεσμοθετηθεί το
ΣΧΟΟΑΠ δεν λαμβάνεται υπόψη, αποδεικνύοντας με τον πιο εμφαντικό τρόπο ότι η
βούληση και το σχέδιο των Δήμων και των τοπικών κοινωνιών για την περιοχή τους
είναι γραμμένα στα «παλιά παπούτσια» της Κεντρικής Διοίκησης και των οργάνων
της, ενώ προέχει το συμφέρον των επενδυτών που εν προκειμένω πάνε χέρι χέρι με
την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας.
Η
παραπάνω περιγραφόμενη κατάσταση επιδεινώνεται από την υπό εξέλιξη διαδικασία
εκπόνησης τοπικών πολεοδομικών σχεδίων, απαξιώνοντας τον τοπικό χωροταξικό
σχεδιασμό που έχει συντελεστεί ήδη με πρωτοβουλία των Δήμων και χρηματοδότηση
της Περιφέρειας όπως ΣΧΟΟΑΠ ΚΑΙ ΓΠΣ, και επιβάλλοντας στους Δήμους επιλογές
δήθεν αναπτυξιακές που εναρμονίζονται μόνο με τις επιλογές της Κυβέρνησης και
των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων που αυτή υπηρετεί. Η σιωπή της Περιφέρειας ισοδυναμεί με
συναίνεση στις επιλογές της Κυβέρνησης και των συμφερόντων που αυτή υποστηρίζει
σε βάρος της βούλησης των τοπικών κοινωνιών.
Κατόπιν
των ανωτέρω
ΕΠΕΡΩΤΑΣΘΕ:
1.
Η συμμετοχή της
Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και της Αναπτυξιακής Ευβοίας στον φορέα διαχείρισης
της ΠΟΑΥ έχει άραγε έως σήμερα επηρεάσει
θετικά την τελική έκβαση του σχεδιασμού των 15 Ζωνών της ΠΟΑΥ;. Επειδή κατά την
γνώμη μας αυτό δεν συμβαίνει, σε τι συνίσταται και ποιο σκοπό υπηρετεί η
συμμετοχή της Περιφέρειας και της Αναπτυξιακής Εύβοιας στον ως άνω φορέα
Διαχείρισης;
2.
Η συμμετοχή της
Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και της Αναπτυξιακής Ευβοίας στον φορέα διαχείρισης
της ΠΟΑΥ εμποδίζει την άσκηση ουσιαστικού ελέγχου για την αυστηρή τήρηση των
περιβαλλοντικών όρων ιδίως σε περιοχές NATURΑ 2000 και όπου εντοπίζονται λιβάδια Ποσειδωνίας
ή άλλες απαγορευμένες περιβαλλοντικά περιοχές.
3.
Η θετική
γνωμοδότηση της Περιφέρειας το 2011 και 2012
(οι με αρ. 215/Συν.21η/22.11.2012 και 254/Συν.24η/ 20.12.2012
αποφάσεις της Επιτροπής Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης της Περιφέρειας Στερεάς
Ελλάδας καθώς και οι με αρ.8 και 10/24.02.2011 αποφάσεις του Περιφερειακού
Συμβουλίου Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας που επικυρώθηκαν με την
11242/2282/15.04.2011 απόφαση της Γενικής Γραμματέως Αποκεντρωμένης Διοίκησης
Θεσσαλίας Στερεάς Ελλάδας) μετά την παρέλευση δώδεκα χρόνων, την
κινητοποίηση των Δήμων, των περιβαλλοντικών οργανώσεων και των πολιτών, αρκεί
για να δρομολογήσει την έκδοση του Διατάγματος; ή οφείλατε να επαναφέρετε το
Σχέδιο, μετά και τις συνεχείς τροποποιήσεις του αρχικού σχεδίου, και την
θεσμοθέτηση περιοχής NATURA
2000, στο Περιφερειακό Συμβούλιο για νέα γνωμοδότηση; Κατά την άποψή μας
οφείλατε για λόγους νομικής, πολιτικής και θεσμικής ορθότητας να είχατε φέρει
στο Περιφερειακό Συμβούλιο το Σχέδιο για νέα γνωμοδότηση.
4.
Πως σχεδιάζετε να
ασκήσετε έλεγχο στην λειτουργία των σταθμών που έχουν εγκατασταθεί ή θα
εγκατασταθούν στις 15 Ζώνες της ΠΟΑΥ έτσι ώστε να προστατευθεί απολύτως το
φυσικό, παράκτιο και θαλάσσιο περιβάλλον; Η ταυτόχρονη συμμετοχή της
Περιφέρειας και της Αναπτυξιακής Εύβοιας στην Εταιρία Διαχείρισης και συνεπώς η
ταύτιση του ελεγκτή με τον ελεγχόμενο μπορεί να λειτουργήσει έντιμα και δίκαια
ή ακυρώνει τον ελεγκτικό ρόλο της Περιφέρειας;
5.
Τέσσερις Δήμοι της
Εύβοιας κινούνται ήδη δικαστικά κατά του Διατάγματος 28.8.2024 με ΦΕΚ Δ’
576/10.9.2024 και συνακόλουθα κατά του φορέα Διαχείρισης της ΠΟΑΥ, συνεπώς και
κατά της Περιφέρειας και της Αναπτυξιακής Εύβοιας. Προτίθεσθε να αντιδικήσετε
δικαστικά με τους μισούς και άνω σε αριθμό Δήμους της Περιφερειακής Ενότητας
Εύβοιας επαναλαμβάνοντας την κοροϊδία που επιφυλάξατε στους πολίτες και τον
Δήμο της Τανάγρας; Ή ευθέως εξαρχής θα
ταχθείτε υπέρ του Διατάγματος και του φορέα στον οποίο αγόγγυστα μετέχετε
έχοντας πρωταρχικό διοικητικό ρόλο;
6.
Η εκπροσώπηση της
Περιφέρειας ως μετόχου στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΥΒ.ΕΤ.ΑΝ.Υ. Α.Ε (Απόφαση Γενικής Συνέλευσης
της 23.9.2024, https://publicity.businessportal.gr/company/46537922000),
μετά την συνταξιοδότηση του υπηρεσιακού παράγοντα που από το 2012 εκπροσωπούσε
την Περιφέρεια στο Διοικητικό Συμβούλιο, από
πολιτικό παράγοντα της Περιφερειακής Αρχή και μάλιστα από τον αρμόδιο
για το Περιβάλλον Αντιπεριφερειάρχη κ. Ευάγγελο Κούκουζα απλώς έτυχε ή
σηματοδοτεί την ενεργότερη εμπλοκή της Περιφέρειας στον φορέα διαχείρισης της
ΠΟΑΥ και συνεπώς στην παροχή εγγυήσεων στους επενδυτές μετόχους;
7.
Τέλος, ανεξάρτητα
από τις ως άνω προθέσεις σας οφείλετε να θέσετε προς συζήτηση παρουσία και των
επιχώριων Δημάρχων καθώς και των περιβαλλοντικών φορέων, όπως η κίνηση
Ευβοϊκός SOS το θέμα των υδατοκαλλιεργειών στην
ΠΟΑΥ, από τον δίαυλο Ωρεών, τον Βόρειο Ευβοϊκό έως τον Νότιο Ευβοϊκό. Αυτό να
το κάνετε απροσχημάτιστα σε μονοθεματική συνεδρίαση του Περιφερειακού
Συμβουλίου και όσο γίνεται πιο σύντομα.
Χαλκίδα,
18.11.2024
Ο επερωτών
Περιφερειακός Σύμβουλος
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Ι. ΚΑΤΣΟΥΛΗΣ
Παράταξη ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ Η
ΣΤΕΡΕΑ
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου